Діти Запоріжжя лого

Основні рекомендації щодо реформування системи захисту дітей та піклування в Україні

18 червня 2023, 18:55 170 hrw.org

Війна в Україні є руйнівною для дітей країни, особливо тих, хто перебуває в найбільш вразливому становищі, включаючи дітей без батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей, які перебувають під ризиком розлучення сім'ї, тих, хто проживає в інтернатних закладах, а також тих, хто був евакуйований з таких закладів під час війни.

Захист прав дітей під час гуманітарного реагування

Діти терміново потребують підтримки та турботи дорослих, яким довіряють, щоб впоратися з травматичним досвідом, який вони переживають. Розміщення дітей до інтернатів, як в Україні, так і в інших країнах, що приймають, порушує їхні права та суперечить їхнім інтересам. Уряд України разом з міжнародними партнерами повинен створити механізм відстеження, розшуку сімей та возз'єднання для всіх дітей, підключених до системи опіки. Включаючи тих, які зараз перебувають за межами України, забезпечуючи планування їх повернень з врахуванням інтересів дітей з метою уникнення їх реінституціоналізації. Це має закласти основу для реформованої системи піклування та захисту.

Велика кількість доказів чітко показує, що інтернатні установи шкідливі для дітей. У своєму висновку щодо заявки України на членство в ЄС, Європейська Комісія заявила, що «Україна має один з найвищих показників дитячої інституціоналізації у світі (приблизно 1,5% від усіх дітей), що викликає серйозне занепокоєння і потребує термінового вирішення». До війни понад 90% дітей, які перебувають у інтернатних установах в Україні, мали хоча б одного живого батька з батьківськими правами, і майже половина були дітьми з інвалідністю. Ці діти зазнали зневаги та жорстокого поводження, які є звичайною практикою в інституційних системах. Останні звіти підкреслили серйозний ризик заподіяння шкоди та порушень прав людини, яких зазнала ця група дітей під час війни, а також нагальність необхідності вилучення їх з інтернатів та надання підтримки для сімейного та громадського піклювання.

Ми підтримуємо реакцію уряду України, який у рамках процесу вступу до ЄС взяв на себе зобов'язання надати пріоритет «праву кожної дитини жити в сім'ї, здорового росту та розвитку, надання необхідних соціальних послуг, а також доступу до якісної інклюзивної освіти в громаді».

Як міжнародні та національні неурядові організації, які мають досвід у сфері захисту дітей, інклюзії інвалідів та прав людини та багаторічний досвід роботи в Україні, ми закликаємо уряд України та його міжнародних партнерів впровадити наступні рекомендації щодо розвитку інклюзивної системи захисту та догляду за дітьми. Ми готові підтримати Уряд України та його міжнародних партнерів у впровадженні цих рекомендацій..

Рекомендації для Уряду України

Уряд України добре показав себе у тому, що він продовжує досліджувати, як покращити свою систему захисту дітей, навіть під час війни. Спираючись на цей імпульс та політичну волю, ми закликаємо уряд України прийняти єдине бачення системи захисту та догляду за дітьми.

Ми закликаємо уряд України розробити єдину національну стратегію реформування системи догляду з сильними повноваженнями, підкріпленим законодавством, що тягне за собою повну трансформацію системи догляду та захисту прав дітей в Україні, припинення використання інтернатних закладів. Це має супроводжуватися планом дій з виділеним бюджетом, здійснюватися через скоординований механізм з єдиним координаційним центром і залучати всі відповідні міністерства та відомства, а також громадянське суспільство організації та експерти із захисту дітей.

Ця стратегія повинна:

1. Залучити до системи опіки всі групи дітей, у тому числі дітей-інвалідів та дітей, які перебувають у спеціальних школах-інтернатах.

2. Забезпечити деінституціоналізацію дітей (починаючи з наймолодших у терміновому порядку) та переведення їх на сімейне виховання.

3. Пріоритет запобігання розлученню сімей через пряму фінансову допомогу сім'ям, реформування системи судів у сімейних справах відповідно до міжнародних норм прав дитини та розвитку служб підтримки, щоб допомогти дітям жити в сім'ях. Це має включати психосоціальну підтримку, інклюзивну освіту та охорону здоров’я, підтримку тих, підтримку осіб, які вийшли з-під опіки, а також сильну робочу силу соціальних служб для надання цих послуг.

4. Бути спрямованим на припинення використання інтернатних установ для дітей в Україні та заборонити виділення коштів на реконструкцію або переобладнання таких установ; там, де це фінансування вже виділено, воно має бути об’єднане та спрямоване на запобігання роз’єднанню сім’ї та перехід закладів у власність громади відповідно до керівних принципів КПІ ООН, які мають бути пов’язані з існуючими службами та мережами в громаді, а також на підтримку для сімейного піклування, розвитку сімейних альтернатив, таких як прийомна сім’я та усиновлення.

5. Включити всі інтернатні заклади, у тому числі ті, що перебувають у сфері відповідальності Міністерства соціальної політики, Міністерства охорони здоров’я, Міністерства освіти і науки, Міністерства спорту та Міністерства оборони, а також обласних і місцевих муніципалітетів.

6. Включити чіткі та вичерпні показники та надійні механізми моніторингу, оцінки потреб кожної окремої дитини та забезпечення якісного ведення справ, а також план сталого фінансування процесу.

7. Включити незалежний законодавчий та політичний огляд попередньої української системи захисту дітей та опіки на основі відповідних інструментів прав людини та міжнародної політики, щоб виявити та усунути будь-які наявні недоліки.

8. Створити керівний комітет, до складу якого увійдуть організації громадянського суспільства, представники відповідних міністерств і регіональних органів влади, дітей, сімей, людей з інвалідністю та їх представницькі організації, які повинні брати активну участь у розробці, реалізації та постійному моніторингу реформи системи охорони здоров’я. процес.

9. Включити інформаційні кампанії, що проводяться на національному та місцевому рівнях, щоб підвищити обізнаність про те, чому потрібна реформа системи охорони здоров’я, і сприяти створенню інклюзивних послуг у кожній громаді.

10. Спиратися на актуальні дані, дезагреговані за віком, статтю, інвалідністю та потребами у підтримці, про всіх дітей, підключених до системи опіки, включаючи тих, хто нині перебуває за межами України.

11. Забезпечити координацію фінансування та закупівель на національному та обласному рівнях, пов’язаних із наданням послуг, а також повну підтримку та постійність розвитку місцевого потенціалу.

Рекомендації для міжнародних партнерів

Ми закликаємо міжнародних партнерів України, включаючи багатосторонні агентства Організації Об'єднаних Націй, ЄС, міжнародні фінансові інституції, уряди-партнери, донорські агенції та інвесторів приватного сектору::

1. Виділити довгострокове, стале фінансування на підтримку процесу реформування захисту прав дітей в Україні.

2. Підтримати Уряд України у розробці національної стратегії реформування системи охорони здоров'я, як зазначено вище, та координувати міжнародне донорське співтовариство для забезпечення того, щоб усе міжнародне фінансування реформи системи охорони здоров'я надходило через скоординований механізм, відповідальний за її реалізацію.

3. Приділити першочергову увагу фінансуванню підтримки сімей у догляді за власними дітьми, розвитку інклюзивних сімейних, а також зміцненню кадрового складу соціальних служб, необхідного для надання цих послуг.

4. Забезпечити постійну підтримку дітей, які були евакуйовані з України, для отримання якісної, сімейної та громадської допомоги в приймаючих країнах, а також забезпечити, щоб вони не були реінституціоналізовані після повернення в Україну.

5. Публічно зобов'язатися підтримувати Уряд України відповідно до цих принципів та заборонити виділяти міжнародне фінансування на реконструкцію або реконструкцію інтернатних закладів.

Конкретні рекомендації для Європейського Союзу

Президент Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн у лютому 2023 року оголосила, що ЄС виділить 10 млн євро на підтримку «розробки сучасної стратегії догляду за дітьми» в Україні відповідно до стандартів ЄС. Підтримка розробки цієї стратегії, відповідно до викладених вище рекомендацій, має стати початком сталого партнерства з Україною, до чого закликало головування Швеції в Раді ЄС у червні 2023 року, допомагаючи Україні досягти своєї мети сильнішого та процвітаючого майбутнього всередині ЄС.

Ми закликаємо ЄС:

1. Виступити як захисник і каталізатор реформи догляду за дітьми в Україні.

2. Забезпечити, щоб процес вступу до ЄС включав незворотне і обов'язкове зобов'язання уряду України покласти край інституціоналізації дітей і перейти до системи сімейного піклування.

3. Надати підтримку Уряду України у розробці національної стратегії реформування системи охорони здоров'я та плану дій, як зазначено вище, з виділеним бюджетом і чіткими етапами, контрольними показниками у рамках результатів вступу України до ЄС. Це має бути пріоритетним на ранніх етапах процесу вступу.

4. Надати підтримку Уряду України у створенні централізованих, надійних механізмів захисту дітей, включаючи системи відстеження та управління інформацією для дітей, позбавлених сімейного піклування. Це має включати тих дітей, які зараз перебувають за межами України, щоб забезпечити безпечне повернення до сімейного піклування.

5. Виділити необхідні ресурси на розвиток сімейних та громадських служб догляду за біженцями з України у прикордонних країнах, чиї системи захисту дітей серйозно постраждали як від економічної кризи, так і від напливу біженців.

Ці рекомендації були схвалені наступними організаціями та мережами::

Сім'я для кожного сироти

Мережа кращого догляду

Міжнародні права інвалідів

Євродитина

Сім'я для кожної дитини

Глобальний альянс працівників соціальних служб

Надія і житло для дітей

Партнерство з гуманітарного розвитку

Х'юман Райтс Вотч

Міжнародна соціальна служба

Lumos

Зниклі діти Європа

Врятуйте дітей

СОС Дитячі Містечка Інтернешнл

Українська мережа за права дитини

Світ без сиріт Європа

Фонд «Щаслива дитина» — ефективна допомога тим дітям Запорізької області, які найбільш її потребують

Їм потрібна наша допомога
Олексій Марчук
Олексій Марчук

ДЦП, спастичний тетрапарез

Допомогти зараз
Тимофій Лапков
Тимофій Лапков

Бронхолегенева дисплазія важкого ступеня. Дихальна недостатність ІІ ступеню

Допомогти зараз

У 2024 ви допомогли на суму, грн.

3 617 164

Витрати фонду в 2024
64 хворим дітям 1 200 063 грн.
Мед. обладнання: 88 381 грн.
Гуманітарна допомога: 1 038 608 грн.
Дітям з інвалідністю: 1 586 776 грн.
Дитячому экоселу: 45 956 грн.
Сиротам и малозабезпеченим: 161 681 грн.
Допомога дорослим "Хелпус": 686 953 грн.
Службові витрати: 615 571 грн.
Загалом витрат: 5 504 307 грн.

Всього з 2007 надано допомоги, грн.

142 897 228