Додаток

до листа Мінсімямолодьспорту

від                2011 р.    

 

 

 

 

 

Інформація

 про хід виконання Державної цільової соціальної програми реформування

системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,

у 2010 році

 

 

 

Найменування показника

Найменування заходу

Відповідальні

за виконання

Стан виконання

Завдання 1. Посилення превентивної роботи та підтримки сімей з дітьми, які опинилися в складних життєвих

                      обставинах

1) запровадження ефективної методики соціальної роботи, спрямованої на збереження виховної функції сім'ї з метою запобігання виходу дитини з сімейного оточення

1) розроблення зазначеної методики

Мінсім’ямолодьспорт

МОН

Мінсім’ямолодьспортом розроблено Програму підготовки спеціалістів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді щодо соціального супроводу сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, що затверджена наказом Мінсім’ямолодьспорту від 30.10.07 № 3880, відповідно до якої видано та передано для використання в роботі центрам соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та центрам соціального обслуговування навчально-тренінговий модуль по підготовці спеціалістів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

 

2) запровадження програми формування відповідального батьківства для сімей та дітей

2) розроблення зазначеної програми

Мінсім’ямолодьспорт

МОЗ

МОН

МВС

З метою запобігання ранньому соціальному сирітству, формування відповідального, усвідомленого батьківства при жіночих консультаціях та пологових будинках працюють школи відповідального батьківства. Робота зазначених шкіл здійснюється з урахуванням сучасних перинатальних технологій, рекомендованих Міністерством охорони здоровя України. З метою збереження репродуктивного здоровя у дітей та молоді проводиться розяснювальна робота по формуванню свідомого та відповідального ставлення до свого здоровя.

 

3) зменшення кількості дітей, вилучених із сімейного середовища

3) розроблення методики відпрацювання моделі раннього виявлення сімей з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах

Мінсім’ямолодьспорт

З метою попередження дитячої бездоглядності та безпритульності, запобігання правопорушенням серед дітей, вжиття відповідних заходів щодо влаштування дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, до закладів соціального захисту та надання їм соціальної, правової, медичної допомоги службами у справах дітей у взаємодії з підрозділами кримінальної міліції у справах дітей протягом 2010 року проведено 31763 профілактичні рейди, під час яких виявлено 19636 дітей.

В результаті рейдів діти вилучені не тільки з вулиці, а й з комп‘ютерних клубів, розважальних закладів, ігрових залів, з сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, або перебування в яких загрожує життю та здоров‘ю дітей.

Відсоток дітей, які виявлені повторно за 2010 рік, порівняно з 2009 роком зменшився на 55%. Це свідчить про проведення службами у справах дітей ефективної реабілітаційної роботи з дітьми, які опинилися поза сімейним оточенням, та  їх батьками.

За незадовільне виконання батьками своїх батьківських обов‘язків службами у справах дітей попереджено про відповідальність 29064-х батьків, ініційовано притягнень до відповідальності 14344-х батьків.

На виконання наказу Мінсім’ямолодьспорту, МОЗ, МОН, Мінпраці, МВС, Мінтрансу та Держдепартаменту України з питань виконання покарань від 14.06.06 № 1983/388/452/221/556/596/106 “Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів соціальної роботи із сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах”, суб’єктами соціальної роботи з сім’ями у 2010 році було виявлено 43130 сімей, в яких виховується 79204 дитини. В поточному році центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді було здійснено 106910 соціальних інспектувань сімей, щодо яких надійшли повідомлення, як про такі, що опинилися у складних життєвих обставинах, в тому числі здійснено інспектування 39781 сім‘ї, які було виявлено у звітному періоді.

Центрами  соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді ведеться облік сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах. За результатами здійснення соціальних інспектувань на облік було поставлено близько 25 232 сім’ї (в них 49 911 дітей), які опинилися у складних життєвих обставинах. Взагалі,  станом на 01.01.11, на обліку центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді перебувало більше 65 тис. сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах (в них більше 135 тис. дітей).

Мінсім’ямолодьспортом було розроблено Примірний галузевий стандарт надання соціальних послуг сім’ям з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах, затверджений наказом Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту від 29.12.2009 № 2459.   

Зазначений наказ розроблено з урахуванням результатів апробації центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді стандарту соціальних послуг сім’ям з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Стандарт визначає основні напрямки, зміст, обсяги, процес надання соціальних послуг сім’ям з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах, принципи надання послуг зазначеній категорії та вимоги до надання послуг.

4) збільшення кількості послуг сімям з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах

4) підвищення ефективності діяльності центрів соціально-психологічної допомоги

Мінсім’ямолодьспорт

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації

5) соціальне супроводження батьків, яких поновлено в батьківських правах

5) надання соціальної підтримки батькам, яких поновлено в батьківських правах

Мінсім’ямолодьспорт

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації

Соціальна підтримка батьків, яких поновлено в батьківських правах, здійснюється центрами соціальних служб для сім‘ї, дітей та молоді шляхом їх соціального супроводу як сімей, що опинилися в складних життєвих обставинах.

Таким сім‘ям надається допомога в оформленні необхідних документів, налагодженні соціальних зв’язків, влаштуванні на навчання, працевлаштуванні, в наданні лікування та догляду, у відновленні житла, реєстрації за місцем проживання. Також їм надається  гуманітарна допомога. Найважливішим є проходження членами таких сімей реабілітаційних програм, спрямованих на формування та утвердження позитивних соціальних ролей батька та матері.

 

6) кількість жінок, про які надійшли повідомлення від закладів охорони здоров‘я до центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді про намір відмови від новонародженої дитини

6) впорядкування мережі консультаційних пунктів центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді в жіночих консультаціях, пологових будинках, пологових відділеннях та дитячих лікарнях з метою запобігання відмові матерів від новонароджених дітей

Мінсім’ямолодьспорт

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації

З метою попередження відмов матерів від новонароджених дітей відпрацьовано модель соціальної роботи, спрямованої на раннє виявлення жінки, яка має намір відмовитися від новонародженої дитини та надання їй своєчасної адресної допомоги.

Дана робота здійснюється через мережу консультаційних пунктів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у пологових стаціонарах, жіночих консультаціях та будинках дитини і соціальних центрів матері та дитини.

Протягом 2010 року від пологових стаціонарів поступило 1012 повідомлень про жінок, які виявили намір відмовитися від новонародженої дитини. Найбільша кількість повідомлень надійшла в Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Луганській, Одеській, Харківській, Чернігівській областях та в м. Києві. 973 жінки, щодо яких надійшли повідомлення (що становить 96,2% від загальної кількості повідомлень) було охоплено соціальними послугами центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. В результаті здійснення соціальної роботи у пологових стаціонарах, 523 жінки (53,7% від загальної кількості жінок, охоплених роботою) змінили своє рішення та залишили дитину в сім’ї. 

Протягом 2010 року функціонувало 15 соціальних центрів матері та дитини в АР Крим, Вінницькій, Закарпатській, Київській, Львівській, Луганській, Сумській, Полтавській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській, Чернівецькій областях та в місті Севастополі.

Соціальні центри матері та дитини призначені для тимчасового проживання жінок на сьомому – дев’ятому місяці вагітності та матерів з дітьми віком від народження до 18 місяців, які опинилися в складних життєвих обставинах, що перешкоджають виконанню материнського обов’язку.

Протягом 2010 року в закладах, в умовах цілодобового стаціонару,  перебувало 39 вагітних жінок та 208 жінок з дітьми віком від народження до 18 місяців (236 дітей).

В умовах денного стаціонару, за зазначений період, перебувало                     6 вагітних жінок та 25 жінок з дітьми віком від народження до 18 місяців (21 дитина).

В результаті надання послуг в соціальних центрах матері та дитини було досягнуто наступних результатів.

У цілодобовому стаціонарі: влаштовано на навчання – 17 жінок; влаштовано на роботу – 6 жінок; знайдено/відновлено житло – 59 жінкам; налагоджено/відновлено стосунки з соціальним оточенням – 164 жінкам; оформлено/відновлено документи – 124 жінкам; отримали навички по догляду за дитиною – 211 жінки; організовано медичне обстеження – 223 жінкам; оформлено державну соціальну допомогу – 103 жінкам; налагодили зв’язки з родиною – 126 жінки; навчено практичним навичкам самообслуговування – 213 жінок; зменшено асоціальну поведінку у 142 жінок.

У денному стаціонарі: налагодили/відновили стосунки з соціальним оточенням – 3 жінки; отримали навички по догляду за дитиною – 20 жінок; організовано медичне обстеження – 3 жінкам; оформлено державну соціальну допомогу – 2 жінкам; налагодила зв’язки з родиною – 1 жінка; навчено практичним навичкам самообслуговування – 1 жінку; зменшено асоціальну поведінку у         1 жінки.

Протягом звітного періоду з соціальних центрів матері та дитини вибуло 138 жінок з дітьми, віком  від народження до 18 місяців.  З них: 74 жінки перебували у закладах терміном до 6 місяців; 32 жінки – до 12 місяців та 32 – до 18 місяців.

Серед зазначених жінок, після вибуття із закладів: 36 повернулися до чоловіків; 68 розпочали самостійне життя з дитиною; 20  повернулися в сім’ї батьків та 7 вступили в шлюб.

Разом з тим, у 2010 році 3 жінки залишили дітей у закладах та в 2-х жінок діти були вилучені. Також, 115 жінок після виходу із закладів були передані під соціальний супровід центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді за місцем проживання.

 

7) облік дітей та осіб, що бажають взяти їх на виховання; облік дітей, що опинились в складних життєвих обставинах

7) забезпечення ведення електронного обліку дітей і громадян, які бажають взяти їх на виховання, та обліку дітей, які опнилися в складних життєвих обставинах

Мінсім’ямолодьспорт

 

Мінсім’ямолодьспортом  з 2006 року ведеться робота щодо запровадження електронної бази даних дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Протягом 2010 року проходила дослідна експлуатація та підготовка до промислової експлуатації ЄІАС «Діти» в більшості служб у справах дітей.

Промислова експлуатація ЄІАС «Діти» розпочата  в Державному  департаменті з усиновлення та захисту прав дитини, службах у справах дітей Київської обласної державної адміністрації, та Києво-Святошинської районної державної адміністрації на підставі Атестатів відповідності, зареєстрованих в Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України та результатів експертних випробувань комплексної системи захисту інформації вузлів центрального, регіонального та районного рівнів єдиної iнформацiйно - аналітичної системи «Діти».

 

Завдання 2. Забезпечення реалізації права дітей на виховання у сім’ях громадян за місцем походження дитини

1) кількість дітей, що повернені із закладів до біологічних родин та влаштовані у сім'ї громадян

1) розроблення механізму повернення дітей із закладів до біологічних родин та влаштування до сімей громадян

Мінсім’ямолодьспорт

МОН

МОЗ

Мінпраці

Повернення дітей із закладів до біологічних родин чи влаштування до сімей громадян забезпечується службами у справах дітей відповідно до Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 № 866, та Порядку вибуття дітей із закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, й соціального захисту дітей до сімейних форм виховання, затвердженого спільним наказом Мінсім’ямолодьспорту, МОН та МОЗ від 02.02.2007 № 302/80/49 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 березня 2007 р. за № 186/13453.

 

проведення роботи з виведення дітей із закладів, які перебувають під опікою або піклуванням окремих громадян, з урахуванням інтересів дитини

Мінсім’ямолодьспорт

МОН

МОЗ

Мінпраці

2) спрощення механізму визнання безвісно відсутніми батьків, діти яких залишилися без батьківського піклування

2) внесення змін до законодавства щодо визнання безвісно відсутніми батьків, діти яких залишилися без батьківського

піклування

 

Мінюст Мінсім’ямолодьспорт

 

На думку Міністерства юстиції, розробка спрощеного механізму визнання безвісно відсутніми батьків, діти яких залишилися без батьківського піклування, є недоцільною, оскільки питання визнання безвісно відсутніми батьків, діти яких залишилися без батьківського піклування, не потребує додаткового законодавчого регулювання.

3) надання дітям, які опинилися в складних життєвих обставинах, комплексної соціальної, психологічної, педагогічної та інших видів допомоги

3) підготовка пропозицій щодо можливості та доцільності перепрофілювання притулків для дітей у центри соціально-психологічної реабілітації дітей та їх подальше функціонування

 

Мінсім’ямолодьспорт

В Україні функціонує розвинена мережа притулків для дітей та центрів соціально-психологічної реабілітації дітей.

Протягом 2010 року в 88 притулках та 32 центрах  отримали соціальний захист 15404 дитини.

Протягом 2011-2013 років заплановано здійснення поетапної реорганізації притулків для дітей служб у справах дітей в центри соціально-психологічної реабілітації дітей з метою оптимізації їх мережі.

 

Завдання 3. Запровадження єдиного механізму фінансового забезпечення дітей

1) впровадження державних стандартів соціального захисту дітей

1) розроблення та затвердження державних соціальних стандартів забезпечення дітей

Мінсім’ямолодьспорт

Державні соціальні стандарти забезпечення дітей визначаються виходячи із прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку, який встановлюється щорічно.

В 2010 році відповідно до законів України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» та «Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати», прийнятих Верховною Радою України, прожитковий мінімум становив:

для дітей віком до 6 років:

з 1 січня - 755 гривень;

з 1 квітня - 767 гривень;

з 1 липня - 771 гривні;

з 1 жовтня - 787 гривень;

з 1 грудня - 799 гривень;

для дітей віком від 6 до 18 років:

з 1 січня - 901 гривні;

з 1 квітня - 917 гривень;

з 1 липня - 921 гривні;

з 1 жовтня - 941 гривні;

з 1 грудня - 957 гривень.

З метою додержання встановлених соціальних стандартів забезпечення дітей здійснюються виплати відповідно до законів України «Про державну допомогу сім‘ям з дітьми» (вiд 21.11.1992        № 2811-XII) та «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім‘ям» (вiд 01.06.2000 № 1768-III).

Державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, визначені Законом України “Про забезпечення  організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування”.

З метою забезпечення своєчасної виплати державної соціальної допомоги на дітей, які виховуються в прийомних сім’ях і дитячих будинках сімейного типу, Мінсім’ямолодьспортом були розроблені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 81, які були затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1046, що дало змогу починаючи з січня 2009 року без затримок виплачувати зазначену допомогу на дітей.

На даний час на утримання дітей, які виховуються в сім’ях опікунів, піклувальників, прийомних сім’ях, дитячих будинках сімейного типу, виплачується грошова допомога в розмірі двох прожиткових мінімумів для відповідної вікової категорії дітей.

 

2) впровадження стандарту фінансового забезпечення дітей

2) удосконалення механізму фінансового забезпечення дітей

Мінсім’ямолодьспорт

За ініціативи Мінсім’ямолодьспорту  з метою виконання в повному обсязі вимог статті 52 Конституції України, де зазначено, що всі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, повинні мати однакове фінансове забезпечення з боку держави незалежно від форми влаштування, до розробки механізму фінансування потреб дітей цієї категорії, які проживають у закладах, за принципом “гроші ходять за дитиною” були залучені експерти Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень, які запропонували шляхи виконання завдання.

Мінсім’ямолодьспортом розроблено проект Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення видатків за принципом гроші ходять за дитиною, прийняття якого дозволить вирішити проблему. Зазначеним проектом пропонується внести зміни до одинадцяти статей Бюджетного кодексу України.

За підтримки ЮНІСЕФ Міністерством проведено                              5 міжрегіональних семінарів-нарад з фахівцями виконавчих органів влади (структурних підрозділів управління освітою, фінансово-економічних підрозділів, служб у справах дітей, інтернатних закладів), на яких обговорено пропоновані зміни. Законопроект отримав підтримку практичних працівників.

На жаль, на сьогодні вирішити це питання не вдається,  оскільки Міністерство фінансів України займає позицію категоричного заперечення нових підходів. Не дивлячись на декілька узгоджувальних нарад, позитивного результату досягти не вдалося.

 

3) кількість прийомних батьків та батьків-вихователів, які будуть забезпечені державним пенсійним страхуванням

3) підготовка пропозицій щодо внесення змін до законодавства стосовно пенсійного забезпечення прийомних батьків та батьків-вихователів

Мінсім’ямолодьспорт

З метою пенсійного забезпечення прийомних батьків та батьків-вихователів Мінсім’ямолодьспортом розроблено низку нормативно-правових актів, які затверджені постановами Кабінету Міністрів України від 22.02.2008 № 72 “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України” (щодо нарахування та сплати страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне забезпечення прийомних батьків та батьків-вихователів) та від 09.04.2008 № 328 “Про внесення змін до Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом “гроші ходять за дитиною” у 2007 році” (щодо нарахування страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за батьків-вихователів і прийомних батьків на суми їх грошового забезпечення для врахування до органів Пенсійного Фонду України).

 

Завдання 4. Підвищення відповідальності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за

                      соціальний захист дітей

1) адресна допомога сімям з дітьми з метою запобігання влаштуванню дітей до закладу

1) підготовка пропозицій щодо внесення змін до законодавства стосовно посилення відповідальності органів місцевого самоврядування за надання адресної допомоги сім’ям з дітьми, де кризова ситуація зумовлює влаштування батьками дітей до закладу

Мінсім’ямолодьспорт

Відповідно до Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань соціального захисту багатодітних сімей”, прийнятого Верховною Радою України 19 травня 2009 року за № 1343-VI, який набрав чинності 1 січня 2010 року, багатодітним сім’ям надаються такі пільги:

- 50 % знижка плати за користування житлом ( квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв.м. загальної площі житла на кожного члена сімї, який постійно проживає в жилому приміщенні ( будинку), та додатково 10,5 кв. м. на сімю),

- 50 %   знижка    плати     за    користування  комунальними   послугами

(газопостачання, електропостачання та інші послуги, та вартості скрапленого балонного газу для побутових потреб у межах норм, визначених законодавством).

Площа житла, на яку надається знижка при розрахунках плати за опалення, становить 21 кв.м. опалюваної площі на кожного члена сімї, який постійно проживає в жилому приміщенні ( будинку), та додатково 10,5 кв.м. на сімю.

- 50 % знижка вартості палива, у тому числі рідкого, в межах норм, визначених законодавством, у разі якщо відповідні будинки не мають центрального опалення,

- позачергове встановлення квартирних телефонів. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 % від затверджених тарифів.

Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань соціального захисту багатодітних сімей” передбачено надання багатодітним сім’ям пільг з оплати житлово-комунальних послуг, палива, абонентної плати за користування телефоном, а дітям з багатодітних сімей – безоплатного проїзду у міському та приміському транспорті.

 

2) включення до розгляду міжвідомчою комісією та координаційними радами з питань охорони дитинства на центральному та регіональному рівнях питань щодо стану реформування системи закладів

Мінсім’ямолодьспорт

Координаційні ради з питань охорони дитинства регіонального рівня на своїх засіданнях постійно розглядають питання реформування інтернатних закладів в межах конкретного регіону та визначають доцільність і шляхи реформування конкретного закладу.

 Протягом 2010 року Мінсім‘ямолодьспортом проведено низку робочих зустрічей з питань реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та взагалі системи захисту прав дітей в Україні за участю представників центральних органів виконавчої влади та громадських організацій, які працюють в інтересах дітей.

Зокрема, 23.07.2010 р. Мінсім’ямолодьспортом під головуванням Міністра України у справах сім’ї, молоді та спорту Сафіулліна Р.С. була проведена міжвідомча нарада з питання реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в якій взяли участь Представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань захисту прав дитини, рівноправ’я та недискримінації, представники Міністерства охорони здоров’я, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, керівники проектів щодо соціальної політики та захисту прав дитини Представництва ЮНІСЕФ в Україні, представники громадських організацій, які працюють в інтересах дітей.

За підсумками наради було вирішено проаналізувати стан виконання Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та здійснити глибинний моніторинг діяльності інтернатних закладів та розвитку сімейних форм виховання. За результатами цієї роботи розробити стратегію реформування системи захисту прав дітей в Україні.

Протягом жовтня-листопада 2010 року здійснено моніторинг діяльності інтернатних закладів та патронатних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за період з 2005 по 2010 роки (обсяги фінансування, причини вибуття дітей, їх влаштування після завершення терміну перебування тощо). Наразі результати моніторингу остаточно узагальнюються та аналізуються. Паралельно ведеться робота з розробки Стратегії забезпечення прав дітей, які потребують особливого захисту держави.

3) забезпечення індивідуального підходу до реабілітації дитини

3) розробка методики індивідуальної психологічної, реабілітаційної та корекційної допомоги дітям, зокрема тим, що перебувають у складних життєвих обставинах

Мінсім’ямолодьспорт

Мінсім’ямолодьспортом за підтримки Міжнародної благодійної організації “Право на здоров’я” на базі притулку для дітей служби у справах дітей Чернігівської обласної державної адміністрації була відпрацьована методика індивідуальної психологічної, реабілітаційної та корекційної допомоги дітям, особливо тим, що опинились у складних життєвих обставинах. За результатами проведеної роботи в січні 2010 року був виданий методичний посібник “Комплексна допомога бездоглядним та безпритульним дітям”, розрахований на працівників служб у справах дітей, притулків для дітей та центрів соціально-психологічної реабілітації дітей, інших фахівців, в тому числі спеціалістів неурядових організацій, які працюють з бездоглядними та безпритульними дітьми.

 

4) удосконалення роботи психолого-медико-педагогічної консультації

4) внесення змін до Положення про психолого-медико-педагогічної консультації як на обласному, так і на районному та міському рівнях

МОН

Мінсім’ямолодьспорт

Зазначене питання вивчається Міністерством освіти і науки України.

5) забезпечення захисту житлових та майнових прав дітей

5) підготовка пропозицій щодо внесення змін до законодавства для запровадження механізму закріплення частки житла за дитиною після позбавлення її батьків батьківських прав

Мінсім’ямолодьспорт

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації

Захист майнових та житлових прав дітей, в тому числі дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечується органами опіки та піклування відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 № 866 “Питання діяльності органів опіки та піклування, пов’язаної із захистом прав дитини”.

Крім того, Мінсім’ямолодьспортом було розроблено законопроект “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту житлових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа”, який прийнятий Верховною Радою України 01.07.2010 за № 2394-VI.

Також розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов‘язаної із захистом прав дитини» щодо передачі в оренду житлового приміщення дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування.

Затверджено наказ Мінсім‘ямолодьспорту від 24.11.2010 № 4208 «Про внесення змін до наказу Міністерства України у справах сім‘ї, молоді та спорту від 08.12.2008 № 4815» (щодо уточнення інформаційної бази щодо збереження житлових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування).

На регіональному рівні органами опіки і піклування ведеться постійна робота по захисту житлових і майнових прав дітей та забезпечення житлом осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

підготовка пропозицій щодо внесення змін до Житлового кодексу України стосовно взяття на квартирний облік дітей віком з 16 років за місцем походження в разі відсутності у них права власності на житло та надання таким дітям відповідного соціального житла

 

 

Мінжитлокомунгосп

Мінсім’ямолодьспорт

 

6) поширення досвіду роботи із соціальної реабілітації та соціального патронату дітей, які потребують державної підтримки

6) вивчення та поширення досвіду роботи із соціальної реабілітації та соціального патронату дітей, які потребують державної підтримки

Мінсім’ямолодьспорт

 

Для виконання зазначеного завдання Мінсім’ямолодьспорт співпрацює з низкою міжнародних та неурядових організацій: Представництво Дитячого Фонду ООН в Україні (ЮНІСЕФ), Представництво благодійної організації «Надія і житло для дітей» в Україні, Український фонд “Благополуччя дітей”.

Мінсім’ямолодьспортом розповсюджено Посібник з найкращих практик “Деінституціалізація та трансформація послуг для дітей”, в якому міститься виклад міжнародного досвіду з трансформації систем догляду дітей – сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, вжиття відповідних заходів щодо попередження розлучення дітей з рідними батьками, а коли це неможливо, надати змогу кожній дитині зростати у турботливому сімейному оточенні – в сім’ї усиновлювачів, опікунів і піклувальників, прийомній сім’ї, сім’ї батьків-вихователів.

Посібник передано службам у справах дітей для подальшого використання в роботі. 

 

 

Завдання 5. Широке запровадження влаштування дітей в сім'ї громадян

1) запровадження  моделі функціонування професійних прийомних сімей

1) проведення експерименту з відпрацювання моделі створення та функціонування прийомних сімей для дітей з особливими потребами

Мінсім’ямолодьспорт

Порядок створення  прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу, влаштування в них дітей регламентується постановами КМУ від 26.04.2002 № 564 “Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу”, від 26.04.2002 № 565 “Про затвердження Положення про прийомну сім'ю”.

Всі прийомні батьки та батьки-вихователі проходять навчання, після якого отримують висновок про можливість створення ними   прийомної сім'ї або дитячого будинку сімейного типу та їх спроможність і ресурси сім'ї щодо виховання певної категорії дітей (наприклад, дітей-інвалідів).

Щороку кількість дітей-інвалідів та інвалідів з дитинства, які виховуються у прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу, збільшується. Так, в 2007 році  їх було 80, в 2008 році – 151 дитина, в 2009 році – 209 дітей, в 2010 році – 203 дитини.

2852 дитини, які виховуються в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу (31,6 % від загальної кількості дітей в таких сім’ях), мають низку хронічних захворювань.

На кінець 2010 року в прийомних сім’ях виховувалось 20 ВІЛ-інфікованих дітей.

 

2) удосконалення законодавства з питань опіки та піклування

2) підготовка пропозицій щодо удосконалення нормативно-правової бази щодо встановлення опіки та піклування над дітьми

Мінсім’ямолодьспорт

З метою вдосконалення законодавства з питань опіки та піклування Мінсім’ямолодьспортом розроблено:

- законопроект «Про внесення змін до Цивільного кодексу України» (щодо визначення органів опіки та піклування і уточнення категорії осіб, над якими встановлюється опіка та піклування), який прийнятий Верховною Радою України 21.12.2010 № 2825-VI;

- проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (у зв‘язку із внесенням змін до Кримінального та Сімейного кодексів України щодо уточнення категорій осіб, які не можуть бути усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками вихователями), який затверджений Кабінетом Міністрів України 06.01.2010 № 20;

- проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р. № 866 «Питання діяльності органів опіки та піклування, пов‘язаної із захистом прав дитини» (щодо уточнення порядку обліку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які проживають на території не за місцем свого походження; порядку надання інформації про дитину центрам соціальних служб для сім‘ї, дітей та молоді; порядку соціального супроводу стосовно дітей, які перебувають під опікою, піклуванням та у складних життєвих обставинах), який затверджений Кабінетом Міністрів України 03.11.2010 № 1017.

 

3) виконання регіональної програми влаштування дітей в сім'ї громадян

3) розроблення регіональної програми влаштування дітей в сім'ї громадян

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації

На виконання зазначеного завдання протягом 2010 року (за оперативними даними) влаштовано в сім'ї громадян більше 16 тис. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування:

- 2243 дитини усиновлено громадянами України;

- 1194 дитини усиновлено громадянами інших держав;

- 1449 дітей влаштовано на виховання в прийомні сім'ї та дитячі будинки сімейного типу;

- 11446 дітей передано під опіку та піклування.

 

4) термінове влаштування дитини в сім'ю громадян

4) проведення експерименту із створення і функціонування моделі тимчасового влаштування дитини в сім'ї громадян у разі встановлення факту відсутності батьківського піклування

Мінсім’ямолодьспорт

На підставі п. 31 постанови КМУ від 24.09.2008 № 866 “Питання діяльності органів опіки та піклування, пов‘язаної із захистом прав дитини” дитина, яка залишилась без батьківського піклування, може бути тимчасово влаштована в сім'ю родичів або громадян, з якою у неї склались близькі стосунки (знайомі, сусіди). Дитина може перебувати в цій сім'ї до прийняття рішення про влаштування дитини. Підставою для тимчасового перебування дитини в сім'ї родичів чи інших осіб є їх заява про згоду на тимчасове проживання дитини в їх сім'ї та відповідного рішення органу опіки та піклування.

5) забезпечення розвитку альтернативних форм влаштування дітей

5) забезпечення створення і функціонування прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу як альтернативних форм влаштування дітей

Мінсім’ямолодьспорт

Протягом 2010 року в прийомні сім'ї та дитячі будинки сімейного типу влаштовано 1449 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. 

На початок 2011 року в Україні функціонує 535 дитячих будинків сімейного типу, в яких виховується 3573 дитини, та 3195 прийомних сімей, в яких виховується 5451 дитина. Разом в таких сім’ях виховується 9024 дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування.

Для вдосконалення функціонування прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу Мінсім’ямолодьспортом розроблено наказ Мінсім‘ямолодьспорту, МОН, МОЗ від 03.08.2010 № 2580/786/649 «Про внесення змін до наказу Міністерства України у справах сім‘ї, молоді та спорту, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров‘я України від 02.02.2007 №302/80/49» (нова редакція Порядку вибуття дітей із закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, й соціального захисту дітей до сімейних форм виховання).

 

6) популяризація процесу влаштування дітей в сім'ї громадян

6) удосконалення технологій проведення інформаційних кампаній з популяризації влаштування дітей в сім'ї громадян

Мінсім’ямолодьспорт

Мінсім’ямолодьспорт протягом 2010 року продовжив співпрацю з Всеукраїнською громадською організацією «Магнолія». Телевізійний проект Цій дитині потрібна родина привертає все більшу увагу суспільства. Завдяки проекту всиновлено майже 300 дітей.

Проривом стало відкриття в грудні 2009 року інтернет-ресурсу Всеукраїнський портал національного усиновлення sirotstvy.net. На сайті розміщена інформація про дітей-сиріт, які потребують усиновлення. Кожна анкета дитини містить коротку інформацію про неї (ім’я, вік, регіон перебування, наявність братів чи сестер), серію фотографій і відеоролик. Щодня зазначений портал відвідує від 500 до 1000 користувачів інтернету, з яких 90 % - українці.

З метою забезпечення пріоритетного права громадян України на усиновлення створено та розповсюджено рекламну продукцію з питань національного усиновлення: протягом 2010 року створено 3 сюжети на тему усиновлення та виготовлено «Памятку усиновлювача».

 

7) влаштування дітей з особливими потребами

7) розроблення технології (програми підготовки) для влаштування дітей з особливими потребами в сім'ї громадян

МОЗ

Мінсім’ямолодьспорт МОН

Мінпраці

 

Влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з особливими потребами здійснюється службами у справах дітей в сім'ї громадян, які пройшли навчання відповідно до  Програми підготовки кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі щодо виховання ВІЛ-інфікованих дітей, затвердженої наказом Мінсім'ямолодьспорту від 25.07.2007 № 2668.

На початок 2011 року в прийомних сімях виховувалось 20 ВІЛ-інфікованих дітей. 2852 дитини, які виховуються в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу (31,6 % від загальної кількості дітей в таких сім’ях), мають низку хронічних захворювань.

Крім того, за оперативними даними, 26 ВІЛ-інфікованих дітей було усиновлено громадянами України та 19 таких дітей усиновлено громадянами інших держав.

 

8) законодавче врегулювання питання щодо зберігання таємниці усиновлення

8) підготовка пропозицій щодо внесення змін до Сімейного кодексу України стосовно зберігання таємниці усиновлення

Мінсім’ямолодьспорт

На даний час зазначене питання вивчається Мінсімямолодьспортом.

Завдання 6. Удосконалення системи надання соціальних послуг та соціальних виплат

1) кількість сільських і селищних центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді

1) пошук можливостей для забезпечення доступу сімей з дітьми, які проживають у сільській місцевості, до послуг, що надаються соціальними працівниками

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації

Станом на 1 січня 2011 року в Україні створено та діє 1900 центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, а саме: 27 обласних, 484 районних, 169 міських, 40 районних у містах та 510 філій районних центрів, 581 сільський та 88 селищних.

 

2) питома вага сімей, що перебувають в складних обставинах і за результатами соціального супроводження розв‘язали життєві проблеми

2) проведення моніторингу якості соціальних послуг сімям з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах

Мінсім’ямолодьспорт

Соціальне інспектування та соціальне супроводження сімей, що опинились у складних життєвих обставинах, здійснюють центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді відповідно до Порядку здійснення соціального інспектування центрами соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді сімей та осіб, які опинилися у складних життєвих обставинах, затвердженого наказом Мінсім’ямолодьспорту                  від 31.03.2008 № 1278, та Порядку взаємодії суб’єктів соціальної роботи із сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах, затвердженого спільним наказом Мінсім’ямолодьспорту, МОЗу, МОНу, Мінпраці, Мінтрансу, МВС від 14.06.2006                                                  № 1983/388/452/221/556/596/106.

За результатами здійснення соціальних інспектувань на облік було поставлено близько 25 232 сім’ї (в них 49 911 дітей), які опинилися у складних життєвих обставинах. Взагалі,  станом на 01.01.2011 на обліку центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді перебувало близько 55 тис. сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах (в них 115 тис. дітей).

Соціальним супроводом центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у звітному періоді охоплено 24 467 сімей (в них виховується 51731 дитина), з яких 15317 сімей (31983 дитини) було взято під соціальний супровід у 2010 році. В результаті наданих соціальних послуг в ході здійснення соціального супроводу, протягом 2010 року: членам 4867 сімей було оформлено необхідні документи; 6921 сім’ям налагоджено соціальні зв’язки; 1104 члена сімей влаштовано на навчання: 1464 члена сімей працевлаштовано; члени 3101 сім’ї отримали допомогу в лікуванні, догляді; 300 сім’ям надано допомогу у відновленні житла; члени 916 сімей отримали реєстрацію; 499 членів сімей залучено до реабілітаційних програм; 7324 сім’ї отримали гуманітарну допомогу та у 3833 сім’ях вирішено житлово-побутові проблеми.

 

3) запровадження соціального інспектування та соціального супроводження сімей

3) розроблення Порядку взаємодії центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді і органів праці та соціального захисту населення в наданні соціальних послуг сім’ям з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах

Мінсім’ямолодьспорт

Мінпраці

 

4) удосконалення контролю за дотриманням соціальних стандартів

4) розроблення, випробування та затвердження стандартів надання соціальних послуг сімям з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах

Мінсім’ямолодьспорт

5) питома вага дітей з особливими потребами, які виховуються в сімях, охоплених соціальними послугами

5) удосконалення системи надання медичних та соціальних послуг сімям, які виховують дітей з особливими потребами

МОЗ

Мінсім’ямолодьспорт

У зв‘язку із збільшенням хворих дітей, що потребують тривалого медичного спостереження, лікування та отримання комплексу реабілітаційних заходів наказом Міністерства охорони здоров‘я України від 02.02.2010 № 70 запроваджено створення в структурі будинків дитини центрів медико-соціальної реабілітації раннього втручання для надання допомоги дітям з обмеженими фізичними можливостями з урахуванням категорії дітей, які потребують постійного медичного спостереження та відповідних лікувально-діагностичних реабілітаційних й абілітаційних заходів; матеріально-технічних ресурсів закладів системи МОЗ; професійного кадрового потенціалу. Такі заклади вже створені на базі будинків дитини Дніпропетровської та Житомирської областей і м. Києва.

 

6) питома вага дітей, які можуть бути повернуті із закладів у сім'ї

6) розроблення та впровадження технології соціальної роботи з сімями, діти яких можуть бути повернуті із закладів у сім'ї

Мінсім’ямолодьспорт

Службами у справах дітей та центрами соціальних служб для сім‘ї, дітей та молоді здійснюється комплекс заходів, спрямованих на здійснення соціального супроводу сімей, діти яких виховуються в державних закладах і можуть бути повернуті в біологічну сім‘ю. Зазначена робота ведеться відповідно до:

- законів України "Про охорону дитинства", "Про соціальну роботу з дітьми та молоддю", "Про соціальні послуги";

- наказу Мінсім'ямолодьспорту від 25.04.2008 № 1795 «Про затвердження Порядку здійснення соціального супроводу центрами соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді сімей та осіб, які опинилися у складних життєвих обставинах»;

- наказу Мінсім'ямолодьспорту від 29.12.2009 № 4569 «Про затвердження Примірного галузевого стандарту надання соціальних послуг сім’ям з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах».

 

Завдання 7. Поліпшення умов утримання і виховання дітей

1) удосконалення мережі будинків-інтернатів першого профілю системи праці та соціального захисту населення залежно від потреб регіонів

1) опрацювання питання щодо шляхів реформування дитячих будинків-інтернатів першого профілю системи праці та соціального захисту населення

Мінпраці

Мінсім’ямолодьспорт

 

Протягом 2010 року Мінпраці продовжило співробітництво з міжнародним проектом MATRA “Покращення якості життя та стандартів послуг для неповносправних дітей шляхом розбудови громадського суспільства” та розширило з 3 до 8 закладів мережу дитячих будинків-інтернатів, у яких фахівцями з Нідерландів проводиться навчально-методичний курс «Базовий догляд неповносправних дітей”.

Одночасно Мінпраці спільно з ВГСПО «Національна Асамблея інвалідів України» 15 грудня 2010 року провело робочу нараду «Покращення якості послуг для дітей-інвалідів, які перебувають на повному державному утриманні в дитячих будинках-інтернатах» за участю директорів дитячих будинків-інтернатів, відповідальних працівників регіональних управлінь праці та соціального захисту населення за даний напрямок роботи, представників МОЗ, МОН та Мінпраці. На нараді заслухали директорів трьох дитячих будинків-інтернатів визначених як пілотні за проектом «Покращення якості життя та стандартів послуг для неповносправних дітей шляхом розбудови громадського суспільства» починаючи з 2009 року та директорів чотирьох будинків-інтернатів, навчання у яких розпочалось у 2010 та продовжиться у 2011 році. За результатами проведеної наради прийнята резолюція, якою передбачені подальші спільні дії.

Крім того, завершено аналіз виконання наказу Мінпраці від 10.02.2009 № 47 «Про затвердження Плану заходів щодо поліпшення якості соціальних послуг у дитячих будинках-інтернатах системи праці та соціального захисту населення на 2009 рік», якими визначені основні проблемні моменти в організації процесу надання соціальних послуг у дитячих стаціонарних установах та намічені тенденції їх вирішення.

Протягом 2010 року в регіонах опрацьовано проект Державних стандартів якості послуг довготривалого догляду з проживанням дітей, які мають важкі фізичні та розумові вади, який планується затвердити наказом Мінпраці у 2011 році та надіслати на впровадження у стаціонарні дитячі установи. Метою впровадження Державних стандартів є поліпшення якості послуг для дітей з вадами фізичного та розумового розвитку, що проживають в дитячих будинках-інтернатах.

 

2) визначення ефективності функціонування закладів, що належать до сфери управління МОН, МОЗ, Мінпраці

2) проведення моніторингу ефективності функціонування закладів, що належать до сфери управління МОН, МОЗ, Мінпраці

Мінсім’ямолодьспорт МОН

МОЗ

Мінпраці

 

Відповідно до пункту 6 постанови КМУ від 17.10 2007 № 1242 передбачено розробку галузевих програм реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в 2011 році.

В той же час, з метою розробки стратегії реформування системи захисту прав дитини в Україні протягом жовтня-листопада 2010 року здійснений моніторинг діяльності інтернатних закладів та патронатних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за період з 2005 по 2010 роки (обсяги фінансування, причини вибуття дітей, влаштування після завершення терміну перебування тощо).

За попередніми результатами моніторинга можна констатувати, що кожного року чисельність вихованців інтернатних закладів (будинки дитини, дитячі будинки, школи-інтернати, дитячі будинки-інтернати) зменшується майже на 8 % (2005 рік – більше 37 тис. вихованців, 2009 рік – майже 28 тис. вихованців). Також зменшується і чисельність дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, серед вихованців інтернатних закладів. Так, в 2005 році більше 28 тис. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, виховувалось в інтернатних закладах, що становить 75 % від загальної чисельності вихованців цих закладів (відповідно в 2009 р. – 19, 5 тис. дітей, що становить 70 %).

 

3) повернення дітей до біологічної родини

3) запровадження загальної системи ведення соціальних паспортів (історій) дітей, що перебувають в закладі (включаючи відомості про батьків, родичів, можливості для повернення в біологічну родину, під опіку/піклування)

Мінсім’ямолодьспорт МОН

МОЗ

 

Вся інформація про дитину-сироту чи дитину, позбавлену батьківського піклування, зберігається в особовій справі дитини, яка ведеться відповідно до Порядку ведення особової справи дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, затвердженого наказом Мінсім’ямолодьспорту від 18.11.08 № 4591. Особова справа формується службою у справах дітей за місцем походження дитини незалежно від форми влаштування цієї дитини.

 

4) надання допомоги у профорієнтаційній підготовці старшокласників

4) запровадження навчальної програми профорієнтаційної підготовки старшокласників

МОН Мінсім’ямолодьспорт

Мінпраці

 

Центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді  забезпечують соціальну та психологічну адаптацію дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, з метою підготовки до самостійного життя, зокрема: надають юридичну, психологічну та соціальну допомогу дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також їх біологічним батькам, опікунам, піклувальникам, прийомним батькам, батькам-вихователям та усиновлювачам.

З метою виконання законодавчо визначених завдань та у відповідності до наказів Мінсім’ямолодьспорту і Міністерства освіти і науки від 28.09.07 № 3455/853 „Про затвердження Порядку взаємодії центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та управлінь (відділів) освіти щодо підготовки до самостійного життя дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з числа учнів старших та випускних класів інтернатних закладів і шкіл соціальної реабілітації” та  Держсоцслужби від 04.06.08 № 31 „Про затвердження Програми центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з соціальної адаптації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з числа учнів старших та випускних класів інтернатних закладів, шкіл соціальної реабілітації та осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування” протягом 2010 року центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді було охоплено 89,4% (7 265 учнів) дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування з числа учнів 9-11 класів інтернатних закладів (в 2009 році – 73,6%).

 

5) створення умов для забезпечення доступу дітей до отримання відповідного освітнього рівня

5) закріплення закладів за загальноосвітніми навчальними закладами з метою рівного доступу дітей до високоякісної загальної освіти; визначення дітей з особливими потребами

МОН

 

На виконання зазначеного завдання Міністерство освіти і науки та Міністерство праці та соціальної політики та їх структурні підрозділи в регіонах забезпечують доступ дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до отримання якісної освіти. Низка інтернатних закладів забезпечує навчання своїх вихованців в загальноосвітніх закладах населеного пункту за місцем розташування цього закладу.

Окремі заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, мають угоди з вищими навчальними закладами І-ІІ рівнів акредетації щодо пільгових умов зарахування на навчання їх випускників.

забезпечення переходу на навчання дітей в загальносвітні навчальні заклади

МОН

Мінпраці

6) запровадження сімейноорієнтованих служб та послуг для дітей

6) розроблення та відпрацювання в експериментальному режимі комплексної моделі запобігання влаштуванню дитини в заклад

Мінсім’ямолодьспорт

З метою запобігання влаштуванню дітей у заклади відпрацьовано модель соціальної роботи, спрямованої на раннє виявлення жінки, яка має намір відмовитися від новонародженої дитини, та надання їй своєчасної адресної допомоги. Дана робота здійснюється через мережу консультаційних пунктів-центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у пологових стаціонарах, жіночих консультаціях та будинках дитини і соціальних центрів матері та дитини.

Протягом 2010 року від пологових стаціонарів поступило 1012 повідомлень про жінок, які виявили намір відмовитися від новонародженої дитини. 973 жінки, щодо яких надійшли повідомлення (що становить 96,2 % від загальної кількості повідомлень), було охоплено соціальними послугами центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. В результаті здійснення соціальної роботи у пологових стаціонарах, 523 жінки (53,7 % від загальної кількості жінок, охоплених роботою) змінили своє рішення та залишили дитину в сім’ї. 

 

Завдання 8. Забезпечення соціального супроводження дітей після завершення їх перебування в закладах та сім’ях

                      громадян

1) забезпечення дітей соціальним житлом

1) розроблення порядку надання випускникам закладів соціальних гуртожитків

Мінсім’ямолодьспорт

МОН

МОЗ

Мінпраці

Мін’юст

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.05 № 878 „Про затвердження Типового положення про соціальний гуртожиток для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування” в Україні забезпечується розвиток мережі соціальних гуртожитків для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Основними завданнями соціальних гуртожитків для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, є надання тимчасового житла строком на 3 роки та створення умов для соціальної адаптації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком від 15 до 18 років, а також осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком від 18 до 23 років, що не мають житла.

Також мешканцям гуртожитку надаються безкоштовно соціальні послуги різного спрямування, направлені на підготовку до самостійного життя.

Протягом 2010 року функціонувало 18 соціальних гуртожитків для осіб зазначеної категорії (в АР Крим, Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Кіровоградській, Київській, Львівській, Одеській (2), Сумській, Тернопільській, Чернігівській, Харківській, Хмельницькій, областях), в яких проживало 517 осіб, з яких переважну більшість становили особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком 18-23 років - 83 % та лише 17 % - діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком 15-18 років.

В ході здійснення соціальної роботи в соціальних гуртожитках для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування:

- навчено соціально-побутовим навичкам – 479 осіб;

- налагоджено зв’язки з родиною – 188 особам;

- оформлено відсутні документи – 173 особам;

- організоване медичне обстеження – 345 особам;

- надано допомогу одягом, взуттям інше – 293 особам;

- влаштовано на роботу – 214 (41,4%) осіб;

- поставлено на облік в центр зайнятості – 45 (9%)осіб;

- влаштовано на навчання  - 102 (20%) особи;

- влаштовано на підготовчі курси до ВНЗ – 16 осіб;

- отримали реєстрацію – 168 осіб (32,5%);

- відновлено житло – 19 особам;

- поставлено на квартирний облік – 87 осіб (17%).

 

2) підготовка випускників закладів до самостійного життя

2) розробка та виконання програми соціальної адаптації випускників закладів

Мінсім’ямолодьспорт

МОН

 

3) запровадження програми соціальної адаптації випускників закладів

3) підготовка та видання Абетки життя

Мінсім’ямолодьспорт

 

Завдання 9. Забезпечення підготовки та перепідготовки фахівців для роботи у закладах з усиновлювачами,

                       опікунами/піклувальниками, батьками-вихователями, прийомними батьками

1) забезпечення підготовки фахівців у вищих навчальних закладах за спеціальностями «соціальна педагогіка» та «соціальна робота»

1) введення до навчальних планів підготовки фахівців (магістрів) у вищих навчальних закладах за спеціальностями «соціальна педагогіка» та «соціальна робота» спецкурсу «Оцінка стану дитини в сім'ї»

МОН

Мінсім’ямолодьспорт

 

На виконання зазначеного завдання та з метою покращення роботи в сфері захисту прав дитини Мінсім’ямолодьспортом постійно проводяться семінари для спеціалістів служб у справах дітей, на яких висвітлюються особливості роботи та аспекти , на які потрібно звернути найбільшу увагу. Так, в 2010 році було проведено 8 нарад і семінарів,  направлено на регіони 18 методичних листів.

Крім того, наказом Мінсім’ямолодьспорту від 25.12.2009 р. № 4433 затверджена Програма підвищення кваліфікації спеціалістів служб у справах дітей, притулків для дітей та центрів соціально-психологічної реабілітації дітей щодо надання комплексної допомоги бездоглядним та безпритульним дітям, відповідно до якої з 1 січня 2010 року розпочалося навчання спеціалістів.

Міністерство освіти і науки опрацьовує питання включення до навчальних планів спецкурсу Оцінка стану дитини в сім'ї.

Поряд з цим, навчання прийомних батьків, батьків-вихователів, опікунів здійснює Державна соціальна служба для сім’ї, дітей та молоді відповідно до наказів Мнсім’ямолодьспорту від 25.07.2007 № 2670 “Про затвердження українських версій програми ПРАЙД “Підготовка кандидатів у прийомні батьки, батьки-вихователі» та “Підготовка соціальних працівників до створення та здійснення соціального супроводження сімейних форм виховання»»,  від 24.04.2009 р. № 1357 “Про затвердження Програми підвищення кваліфікації соціальних працівників соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді щодо встановлення опіки, піклування, створення та забезпечення діяльності прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу” та “Програми підготовки кандидатів в опікуни, піклувальники, прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу”.

Так, протягом 2010 року до центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою створення прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу звернулися  791 особа та 1155 сімей, з яких: 339 осіб та 691 сім’ю взято на облік з питань створення сімей.

За зазначений період пройшли навчання та отримали рекомендацію обласних центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді щодо створення прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу 170 осіб та 420 сімей.

Додатково було здійснено навчання 2 осіб та 2 сімей за Програмою підготовки кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі щодо виховання ВІЛ-інфікованих дітей (наказ Мінсім’ямолодьспорту № 2668 від 25.07.07).

Крім того, у 2010 році регіональні центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді здійснили підготовку 1 309 кандидатів в опікуни та піклувальники.

Протягом 2010 року центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді було проведено навчання для 2032 прийомних батьків та 404 батьків-вихователів з метою підвищення їх виховного потенціалу.

2) підготовка працівників

2) забезпечення підготовки та підвищення кваліфікації відповідних кадрів для закладів, соціальних працівників, прийомних батьків, батьків-вихователів, опікунів (піклувальників), усиновителів

Мінсім’ямолодьспорт